Wat werd gezegd tijdens 'Zeg het e ki'?

In februari en maart ging het gemeentebestuur langs in alle deelgemeenten om te luisteren naar de wensen, zorgen en vragen van de inwoners. Welke vragen hadden de inwoners? Opmerkelijk: mobiliteit beent hondenpoepoverlast en overdreven snelheid bij als belangrijk maatschappelijk thema voor de dorpsbewoners in Middelkerke. 

Dit verslag tracht een zo correct en volledig mogelijk beeld te geven van de eerder ingediende, de geformuleerde vragen en de antwoorden van het beleidsteam. 

Was je erbij en merk je dat er informatie ontbreekt, meld dan jouw aanvulling onderaan deze pagina.

Algemene bevindingen

Bij iedere dorpsvergadering bleken enkele thema's telkens terug te komen. Overdreven snelheid en storende hondenpoep blijven met stip op 1 staan.

Allebei problematische fenomenen die wijdverspreid lijken, maar bij nader onderzoek een minderheid van ‘daders’ kennen.

Overdreven snelheid

  • Het gemeentebestuur opteert niet of zelden voor vaste flitspalen of trajectcontroles. De lokale politie voert vaak gerichte, mobiele snelheidscontroles uit. Wanneer een burger wijst op snel rijden in een bepaalde wijk of langs een bepaalde weg, vraagt het gemeentebestuur daar regelmatig specifieke snelheidscontroles aan.
  • In de mate van het mogelijke stemt de lokale politie daar mee in. Die controles tonen aan dat de perceptie van 'veelvuldig te snel rijden' vaak niet strookt met de waargenomen realiteit. De geregistreerde snelheidsovertredingen vallen in vele gevallen dus heel laag uit. 
  • Toch dringen de Lokale Politie en het gemeentebestuur aan op een directe melding van het vermoeden van te snel rijden.

Hondenpoep

Ook extra controles op hondenpoep bevestigen dezelfde conclusie. Slechts een klein percentage van hondeneigenaars weigeren consequent het gebruik van hondenpoepzakjes. 

Het gemeentebestuur had daarom deze simpele oproep: “Mensen horen gewoon hun manieren te gebruiken”.

foto gemeente Middelkerke

Dorpsvergadering Westende op 5 februari 2024

Welke projecten zijn gerealiseerd en staat op de toekomstige planning?

Bekijk de presentatie voor de dorpsvergadering van Westende.

Samenvattend?

Met de komst van de nieuwe promenade dringen extra fietsstallingen zich op. Die werden vlak voor de paasvakantie geïnstalleerd. Daarnaast wezen enkele bewoners op het storende parkeergedrag rond de ‘Lac aux Dames’. Verder hadden Westendenaars vragen rond de zandophopingen op de nieuwe zeedijk, het parkeren op het Arthur Meyneplein en de plannen rond ‘hoger bouwen’ in bepaalde zones in Westende-Bad. 

Welke andere vragen werden ingediend?

 "Sportactiviteiten moeten zeker kunnen, maar op het basketbalveld aan de Lac aux Dames is er vaak 'laatavondlijk' lawaai met een 'streepje' muziek. Dat is best storend voor de buurt. Kan het gemeentebestuur geen verbodsbordje hangen?"

Het gemeentebestuur twijfelt aan de effectiviteit van een bordje. De lokale politie is op de hoogte van de geregelde overlast en patrouilleert vaker in die buurt. Daarnaast roept de politie ook op om overlast altijd te melden, ook als burgers het gevoel krijgen dezelfde klacht tot vervelens toe te moeten doorgeven. 

"De Lac aux Dames is één van de sites die in het nieuwe beleidsplan ruimte in aanmerking komen voor hoger bouwen. Blijft de rooilijn van het eventuele nieuwe gebouw zo dicht op de zeedijk?"

Neen, als er een nieuw project op die site komt, zal dat een stuk centraler in de site liggen en niet langs de huidige bouwlijn aan de zeedijk. Bij dergelijke nieuwe projecten moet er ook veel ruimte voor groen zijn.

"In de Heidestraat wordt veel te snel gereden? Is het niet mogelijk om daar verkeersdrempels te plaatsen."

Recente mobiliteitsstudies wijzen uit dat verkeersdrempels niet effectief zijn. Ook verkeersdrempels verstoren de rust, want ze veroorzaken lawaai bij het voorbijrijden. Zoals bij andere dergelijke situaties, vraagt de burgemeester aan de lokale politie om er gericht op snelheid te controleren en aan chauffeurs om hun gezond verstand te gebruiken en hun snelheid te matigen in woonwijken.

"In de Langestraat ligt een ongebruikte een groene strook. Kunnen daar geen bomen of zo geplant worden?"

Volgens het kadaster is deze strook privaat domein. Het gemeentebestuur heeft er dus geen enkele bevoegdheid over.

"Waarom kan men het resterende stuk van de Atlantikwall op het strand aan Sint-Laureins niet opsmukken en opwaarderen?"

De overblijvende bunkermuur ligt in natuurgebied en is tevens zwaar beschermd door onroerend erfgoed. Het is zelfs niet altijd mogelijk om het overtollig zand ervan te verwijderen.

"Waarom staan niet alle blauwwitte zeedijkbanken terug op hun oorspronkelijke plaats?"

Dat heeft met het intense onderhoud te maken. Die banken bestaan uit massief hout en zijn dus heel arbeidsintensief als er een defect aan is. Van zodra ze weer hersteld zijn plaatsen we ze terug op hun plaats op de zeedijk."

 

foto gemeente Middelkerke

Dorpsvergadering Middelkerke en Wilskerke op 27 februari 2024

Welke projecten zijn gerealiseerd en staat op de toekomstige planning?

Bekijk de presentatie 

Samenvattend?

Enkele bewoners merken op dat de Kerkstraat, Leopoldlaan en Paul de Smet de Naeyerstraat aan vervanging toe zijn. Het gemeentebestuur erkent dat, maar geeft nu eerst prioriteit aan de renovatie van de Spermaliestraat en het kruispunt met de Oostendelaan. Daarnaast waren er meldingen en vragen over allerhande aspecten van afvalophaling (verruiming van de nachtophalingszone, extra waakzaamheid rond de ondergrondse afvalcontainers en de vraag voor een uitbreiding van de PMD-ophaling.)

Welke vragen werden gesteld?

 "Is het mogelijk om de voetpaden in het centrum breder te maken voor rolstoelen en rollators"

Momenteel is er al een rolstoelvriendelijk voetgangerstraject met verlaagde drempels tussen hotel met zorg Middelpunt en het strand. Het blijft een constant aandachtspunt om dergelijke voorzieningen waar noodzakelijk te creëren. Ook de toegankelijkheidsraad dient heel vaak gerichte adviezen in.

"Kan het gemeentebestuur de beslissing nemen om landbouwgrond niet langer om te vormen tot bouwgrond?"

Middelkerke bestaat voor 82% uit landbouwgrond. Het is de doelstelling om in landelijke gebieden geen nieuwe bouwgrond meer aan te snijden en de landbouwfunctie er te behouden. Dat staat ook zo geformuleerd in het nieuwe beleidsplan ruimte dat het gemeentebestuur nu ontwikkelt.

"Er is een tekort aan bewaakte fietsstallingen. Is het niet mogelijk om op gerichte plaatsen bewaakte (en eventueel) betalende fietsbergingen te installeren"

In de nieuwe bouwverordening neemt het gemeentebestuur een regeling op dat nieuwbouwprojecten moeten voorzien in voldoende parkeerruimte en fietsberging, zodat het openbaar domein ontlast wordt. Het gemeentebestuur blijft ondertussen inzetten op openbare fietsstallingen en ziet geen meerwaarde of acute nood om extra ruimte in te nemen voor betalende fietsstallingen.

"Is de eventuele verplaatsing van de tramlijn van Leopoldlaan naar Koninginnelaan nog aan de orde?"

Er zijn daar in het verleden inderdaad studies en simulaties voor gemaakt. Die stootten toen op heel wat publiek verzet. Daarnaast zou dergelijke verplaatsing enorm duur en complex zijn. De tramlijn blijft dus in de Leopoldlaan.

"Hoe gaat het nieuwe gemeentehuis eruitzien?"

Die plannen zijn nog volop in ontwikkeling. Om nieuwe opportuniteiten mogelijk te maken, besliste het gemeentebestuur om de lopende projectopdracht te stoppen en de herbestemming van de oude zwembadsite te herzien. De bedoeling blijft om er het nieuwe gemeentehuis op te richten eventueel in combinatie met een woningproject.

"Is het mogelijk om een voetgangerspad aan te leggen tussen de wijk Ter Yde en het shoppingcenter?"

"Die vraag is heel terecht, maar helaas niet mogelijk omdat dit pad door een natuurgebied zou lopen."

"Kan het gemeentebestuur geen permanente signalisatie aanbrengen voor het bewaken van gestrande zeehonden?"

Het gemeentebestuur is dankbaar voor de inzet van het North Seal Team en blijft deze werking communicatief ondersteunen, maar het betwijfelt of permanente signalisatie doeltreffend zou. Toch wil het zeker dit voorstel onderzoeken.

"In de Leopoldlaan is te weinig parkeerplaats en wordt het éénrichtingsregime vaak overtreden"

De parkeerregeling in de Leopoldlaan is specifiek gericht op korte circulatieparking op de beperkte parkeerruimte zodat de handelszaken makkelijk kunnen bediend worden. Extra residentiële parkeerruimte zou deze straat met handelsfunctie verstikken. Het parkeerplan voorziet via de vergunningsregeling voldoende parkeerplaats voor bewoners. De wegcode in de Leopoldlaan is duidelijk. Het gemeentebestuur wijst erop dat weggebruikers die altijd moeten naleven en daarnaast hun gezond verstand moeten gebruiken.

Andere meldingen

  • Graag plaatsen van extra straatverlichting op de hoek van de voetgangersdoorsteek tussen Oostendelaan en de Kleine Kerkweg.
  • Door de locatie van een werfhekken vrezen buurtbewoners in de Ettlingenwijk dat die de veiligheidsdoorgang belemmert.

 

foto gemeente Middelkerke

Dorpsvergadering Leffinge op 4 maart 2024

Welke projecten zijn gerealiseerd en staat op de toekomstige planning?

Bekijk hier de presentatie .

Samenvattend?

In Leffinge verschijnen binnenkort twee nieuwe woonwijken. Enkele bewoners vragen terecht extra aandacht voor een veilige ontsluiting van die wijken, extra snelheidscontroles en een meer logische signalisatie voor zwaar verkeer langs de Leffingestraat. Men dringt ook aan op een consequente aanpak van de Aziatische hoornaar.

Welke andere vragen werden gesteld?

 "Is het mogelijk om de gracht langs de Cuyleweg te onderhouden"

Waarschijnlijk is het niveau in de gracht te hoog omwille van het stijgende grondwater naar aanleiding van de overtollige regenval. Dat probleem zal zich automatisch oplossing. Niettegenstaande kan het gemeentebestuur grachten reinigen of duikers vrijmaken op afroep. Daarnaast bereidt het gemeentebestuur een studie voor die het aantal overtollige duikers in kaart brengt.

"Zijn er vanuit het gemeentebestuur plannen om stappen te zetten naar een klimaatneutrale toekomst"

Het gemeentebestuur heeft onder andere alle openbare gebouwen uitgerust met zonnepanelen. Heel wat duurzaamheidsinitiatieven zijn de bevoegdheid van hogere overheden of satellietorganisaties. Bij de dienst huisvesting kan iedere inwoner terecht voor vragen of advies over duurzaam renoveren. ook bij instanties zoals het WVI of de provincie kan je terecht met allerhande duurzaamheidsvragen rond energie, bouwen en renoveren.

"Heel wat basisdiensten verdwijnen uit het dorp (post, geldautomaat, buurtwinkels). Kan het gemeentebestuur daar iets aan doen? En kan er een mobiele dienst geregeld worden die oudere mensen helpt met hun administratie?"

Helaas kan het gemeentebestuur weinig doen aan de regeling van (semi-)privéondernemingen zoals banken of de post. Het gemeentebestuur wijst op de werking van de buurtgerichte zorg waarbij het in heel wat buurten enkele acute zorgnoden detecteert. Momenteel lijkt er weinig nood en vraag aan een dienst die mensen ter plekke helpt met hun administratie. Die mensen kunnen trouwens altijd terecht in het Welzijnshuis.

foto gemeente Middelkerke

Dorpsvergadering Hinterlandgemeenten op 12 maart 2024

Welke projecten zijn gerealiseerd en staat op de toekomstige planning?

Bekijk hier de presentatie .

Samenvattend?

Mannekensvere, Slijpe, Sint-Pieters-Kapelle en Schore kwamen samen aan de beurt. Ook daar veel vragen rond afvalophaling en mobiliteit. Zo bevestigt het gemeentebestuur dat er nagedacht wordt over de installatie van sorteerstraten en de installatie van laadpalen in iedere landelijke deelgemeente. De slechte staat van sommige populaire fietsverbindingen langs de hinterlandwegen blijven een aandachtspunt met constant onderhoud en gepaste beschermingsmaatregelen.

Welke andere vragen werden gesteld?

 "Zal het parkeerterrein van Ter Zelte klaar zijn voor de jaarlijkse kermis"

Normaal gezien zal het parkeerterrein opnieuw beschikbaar zijn voor de kermis.

"Is het niet wenselijk om een zone 30 in Slijpe in te lassen?"

Het gemeentebestuur is van oordeel dat er geen acute noodzaak is voor een zone 30 in een dorpsomgeving. Opnieuw zal de burgemeester geregeld gerichte snelheidscontroles en blijven oproepen om het gezond verstand te laten primeren qua snelheid in het dorp. Net zoals parkeren op een zebrapad asociaal en strafbaar gedrag is.

"Kan er langs de Vladslovaart een hogere dijk of berm aangelegd worden?"

Volgens recente metingen kende de Vladslovaart nog nooit een alarmpeil (zelfs met de recente hevige regenval en watersnood in het IJzerbekken). Hoewel de veiligheid er absoluut moet primeren, kan het gemeentebestuur daar niet rechtstreeks op ingrijpen want dit is een bevoegdheid van de Middenkustpolder.

Is het mogelijk om een flexbushalte in de Rattevallestraat te plaatsen?

Haltes voor openbaar vervoer zijn een bevoegdheid van De Lijn. Er is een flexbushalte aan de kerk van Mannekensvere waarbij je makkelijk aansluiting vindt met de kusttram of de lijnbus. Sowieso geeft het gemeentebestuur op frequente evaluatievergaderingen met De Lijn alle ingediende meldingen door.

Wanneer wordt de Lekestraat aangepakt?

Afhankelijk van de verkeersdrukte wil het gemeentebestuur onderzoeken om de aanpak van die straat naar voor te schuiven in de planning, want er is effectief een flink uitgereden hoogteverschil.

Zijn er plannen voor een afgesloten hondenweide in Schore?

Zowel voor Sint-Pieterskapelle en Schore zal het gemeentebestuur dit voorstel onderzoeken.

 

foto gemeente Middelkerke

Dorpsvergadering in Lombardsijde op 25 maart 2024

Welke projecten zijn gerealiseerd en staat op de toekomstige planning?

Bekijk hier de presentatie voor de dorpsvergadering van Lombardsijde.

Samenvattend?

In Lombardsijde staan grote openbare werken voor de deur. Een delegatie van DorpInZicht ijvert voor voldoende evenementenmogelijkheden en parkeerplaats in de plannen van de nieuwe doortocht. Het groeiend logistiek verkeer is ook in Lombardsijde een storend fenomeen. Buurtbewoners van de Zeelaan vragen dan weer voor een nette en gebruiksvriendelijke straat.

Welke andere vragen werden gesteld?

 "Zijn er plannen om in de Bassevillestraat tussen de Beukenstraat en Zeelaan een blauwe zone in te lassen?"

Neen, die plannen zijn niet aan de orde.

"Waarom geen parkeerzone in de middenberm van de Zeelaan?"

In de nieuwe plannen van de Zeelaan zijn geen parkeerplaatsen in de middenberm voorzien. Er is daar wel ruimte voor voldoende groen en afwatering.

Kan er een wandelpad tussen de woonwijken en het Schuddebeurzegebied aangelegd worden.

Dat is de bevoegdheid van de Vlaamse Landmaatschappij en niet van het gemeentebestuur.

Is het mogelijk om de voorlopig herstelde voetpaden in het centrum beter aan te duiden?

Het gemeentebestuur onderzoekt samen met de aannemer of dat haalbaar is.

Enkele bewonersvragen van algemeen nut

“Ik merk overal meer onkruid. Kan dat niet worden verwijderd?”

Door het verbod op pesticiden is het beheersen van onkruid een stuk moeilijker. Het gemeentebestuur gebruikt niet vervuilende ingrepen met speciaal materieel, aangepaste beplanting en doet graag een oproep aan bewoners om hun voetpad regelmatig te onderhouden.

“Waarom organiseert de gemeente geen algemene ophaling van glas? Of plaats meer glasbollen!”

In Middelkerke staan 42 glasbollen. Dat is veel meer dan het minimum vereiste aantal van 1 per 700 inwoners. De inzameling van glasafval is strikt gereglementeerd door OVAM en geen bevoegdheid van de gemeente. 

“Wordt het parkeerplan uitgebreid naar Lombardsijde na de werken?”

Het parkeerplan dient om parkeeroverlast aan te pakken in drukke toeristische zones. Als blijkt dat er zich geen problemen stellen in Lombardsijde, wordt het parkeerplan er niet ingesteld. De mobiliteitssituatie en het parkeerplan worden constant geëvalueerd.

Komen er deelauto’s in Middelkerke?

Als de tijd rijp is en de vraag navenant overweegt Middelkerke om samen met een partner deelauto’s aan te bieden. Eerdere proefperiodes bleken dat de vraag hier nog te beperkt is.