Wateroverlast, wat nu?

Zware regenval en een verzadigde ondergrond kunnen snel leiden tot wateroverlast.

Boodschap nummer bij één bij regen en wateroverlast: blijf best binnen.

Ga enkel naar buiten als het echt niet anders kan. Laat kinderen niet buiten spelen. Jouw veiligheid en de veiligheid van jouw naasten zijn immers prioritair.

Wat kan je zelf doen?

Wil je weten welke maatregelen je zelf kan nemen om schade bij hevige regen zoveel mogelijk te voorkomen? Check dan de website van het Nationaal Crisiscentrum. Op deze site kan je ook tips en richtlijnen voor andere risico’s (bijvoorbeeld wind/storm) terugvinden. 

  • Beperk je verplaatsingen en vermijd gevaarlijke zones.
  • Gebruik zandzakken om kleine dammen te maken voor kelderopeningen, buitendeuren, ...
  • Neem tapijten weg en plaats je meubels en waardevolle voorwerpen op een veilige hoogte.
  • Sluit indien nodig gas, elektriciteit en water af.
  • Parkeer je wagen op een veilige plaats. Laat hem niet in je garage staan.
  • Zorg ervoor dat losliggende voorwerpen in de tuin niet kunnen worden meegenomen door het water.
  • Help je buren om hetzelfde te doen.

Hulp van de brandweer nodig? Contacteer 1722.be

Via 1722 kan je als inwoner van onze provincie brandweerhulp vragen bij de wateroverlast of zandzakken opvragen.  De algemene regel is dat die tot bij jou worden gebracht.  Je kan die niet zelf afhalen.

Geef bij voorkeur je hulpvraag digitaal door via het e-loket. Heb je die mogelijkheid niet,  bel dan het nummer 1722.

Doe een hulpvraag slechts via 1 kanaal: óf via e-mail óf via de telefoon.

De manier waarop je de hulpvraag indient (via e-mail of telefonisch) heeft geen invloed op de snelheid waarmee de hulpvraag beantwoord wordt.  De brandweer zelf bepaalt wat volgens haar de meest dringende interventie is en dit rekening houdend met alle vragen die binnenkomen.

Hou rekening met wachtrijen, oefen geduld uit, zeker als het getroffen gebied groot is.  De hulpdiensten krijgen bij dit weer immers veel meldingen binnen en kunnen uiteraard niet overal tegelijk zijn. Bel niet opnieuw (of naar een andere dienst), want dan dreigt jouw melding dubbel geregistreerd te worden en wordt de wachttijd nog langer.

Gaat het om schade waarbij herstel kan wachten, wacht dan op meer gunstige weersomstandigheden om de schade zelf te repareren of om een vakman in te schakelen.

Is er iemand in levensgevaar? Bel 112

Hou de 112 vrij voor het melden van situaties waarbij mensenlevens in gevaar zijn.

Ga zeker niet bellen naar de 112, als je niet meteen antwoord krijgt op het 1722-nummer.

Zit je met vragen over de wateroverlast? 

Bel de hulplijn van binnenlandse zaken via 0800 14 689

Moet je je toch verplaatsen?

  • Pas je rijgedrag aan.  Hou voldoende afstand.
  • Ga je te voet of met de fiets, zorg dat je voldoende zichtbaar bent.
  • Maak je gebruik van openbaar vervoer: controleer of de weersomstandigheden geen impact hebben op de dienstregeling via de officiële kanalen van de NMBS en De Lijn.

Lokale maatregelen

Bekijk zeker ook de communicatiekanalen voor je gemeente voor plaatselijke maatregelen zoals afgesloten wegen, afgelaste evenementen...

Schade na veel/langdurige regen?

  • Neem steeds foto’s van de opgelopen schade vooraleer je start met de herstellingswerken. Beschrijf de schade zo gedetailleerd mogelijk. Maak je huis schoon en ontsmet de beschadigde ruimten.
  • Verlucht de ruimtes voldoende, maar verwarm ze. Zo kan de vochtigheid wegtrekken.
  • Volg de aanbevelingen van je lokale overheid.
  • Hou de facturen van de gemaakte kosten goed bij. Niet-dringende uitgaven kan je best pas maken na goedkeuring door je verzekeraar.
  • Neem ook steeds contact op met je verzekeraar om na te gaan of de schade kan teruggevorderd worden.