Blue Heart

Naar jaarlijkse gewoonte steunt de FOD Justitie de Blue Heart-campagne van de Verenigde Naties, in samenwerking met de lokale overheden, Myria, SIOD, IOM en de drie gespecialiseerde centra voor slachtoffers van mensenhandel (PAG-ASA, Payoke en Sürya).

We spreken van ‘mensenhandel’ wanneer criminelen mensen werven, vervoeren, opvangen of de controle over hen nemen om deze personen uit te buiten. In België zien we vooral economische en seksuele uitbuiting. Door de evolutie van de sociale media gebeurt dit ook steeds vaker digitaal.
Mensenhandel is een verdoken vorm van criminaliteit die ook in België aanwezig is. Iedereen kan ermee in aanraking komen in het dagelijks leven, zonder dit te beseffen. Achter goedkope kleding, een wel erg betaalbare carwash of manicure, of de supersnelle levering van een postpakketje kán immers een vorm van uitbuiting schuilgaan.

Op 22 juli lanceert de minister van Justitie de campagne officieel in het stadhuis van Antwerpen. 

Doel van het Belgische luik van de campagne is om de meertalige website en het telefoonnummer 078 05 58 00 van het Belgisch meldpunt voor slachtoffers van mensenhandel bekender te maken. De FOD Justitie stelt daarom sensibiliseringsmateriaal ter beschikking van andere overheden en partners (rechterlijke orde, politie, ...). Met affiches onder de noemer “Maak mensenhandel zichtbaar” en bestaande brochures, verhogen we onze alertheid, maken we mensen bewust van de aanwezigheid van slachtoffers in onze omgeving, en nodigen we ze uit om signalen van uitbuiting beter te herkennen.

“Deze dag is de gelegenheid om licht te werpen op al de slachtoffers die in België worden uitgebuit maar die we vandaag helaas niet bereiken”, zeggen de directeurs van de drie gespecialiseerde centra voor slachtoffer van mensenhandel (Sarah De Hovre van PAG-ASA, Inge Saris van Payoke, Christian Meulders van Sürya). Op de Werelddag zelf zetten we de strijd tegen mensenhandel letterlijk in de schijnwerpers met blauwe lichtprojecties op belangrijke gebouwen doorheen het land.

Kinderen, mogelijk slachtoffer van mensenhandel

Maar liefst 1 op de 3 slachtoffers van mensenhandel wereldwijd zijn kinderen. De Blue Heart-campagne van de Verenigde Naties focust dit jaar op de strijd tegen kinderhandel. De campagne gaat uit van UNODC, het VN-departement dat zich bezighoudt met de strijd tegen drugs en criminaliteit, en krijgt ook dit jaar de volle steun van de FOD Justitie.

Kinderen lopen volgens het laatste Global Report on Trafficking in Persons (GLOTIP), het globaal rapport over mensenhandel van UNODC, twee keer zoveel kans op geweld tijdens mensenhandel dan volwassenen. Regio's zoals Sub-Saharaans Afrika, Noord-Afrika en Latijns-Amerika en het Caribisch gebied dragen een onevenredige last, met kinderen die 60 procent van de gedetecteerde slachtoffers van mensenhandel uitmaken.

Ook in België kunnen kinderen slachtoffer zijn van mensenhandel, jongens en meisjes en van alle nationaliteiten (Belgisch, EU en niet-EU).
Als voorbeeld kan verwezen worden naar “tienerpooiers” of “loverboys”. Dat is een mensenhandelaar die controle heeft over zijn slachtoffer. Het is meestal een jonge man die minderjarige meisjes of vrouwen verleidt en hen tot prostitutie dwingt. Ze maken de slachtoffers doelbewust feitelijk afhankelijk en emotioneel aanhankelijk om hen vervolgens – via misleiding, dwang, fysiek, psychisch geweld en/of misbruik van hun kwetsbaarheid – uit te buiten in de prostitutie.

Steun Blue Heart

Like en deel de socialemediaberichten met de hashtag #EndHumanTrafficking.