Wat werd er gevraagd in het vragenuurtje? - 21 februari 2024

Voor aanvang van elke gemeenteraad, om 18 uur, mogen inwoners een uur lang vragen stellen aan het schepencollege.

De vragen moeten gaan over algemene orde en maatschappelijk belang. Persoonlijke aangelegenheden, zoals een boete , worden niet behandeld. Inwoners, tweedeverblijvers of vertegenwoordigers van een erkende vereniging sturen hun vraag vooraf door, daarop wordt een antwoord voorbereid. Maar zelfs al wordt een vraag gesteld die we niet tijdens het vragenuurtje kunnen behandelen, bezorgen we de mensen een antwoord.

Via de link onder dit bericht kun je zelf een vraag indienen.

Deze vragen kregen een antwoord

Bart

Vraag:

"De belasting op een tweede verblijf in Middelkerke is torenhoog, namelijk maar liefst 850 Euro per jaar! De belasting op een 2de verblijf in Middelkerke werd drastisch verhoogd daar waar de gemeentetaksen voor vaste bewoners over de jaren heen drastisch werd verminderd. Blijkbaar wil het huidig bestuur de vaste bewoners bevoordelen ten opzicht van de 2de verblijvers welke het bestuur toch niet kunnen wegstemmen. Mijns inziens is het niveau van de actuele belasting in strijd met het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod. Mijn laatste argument: ik denk dat de tweede verblijvers veel meer spenderen in de horeca dan de vaste bewoners welke de lokale economie ten goede komt eveneens de belastingen op consumptie. Hoe kunnen de tweede verblijvers een stem krijgen in het bestuur?"

Antwoord:

De 2de verblijfsbelasting was geen belastingverhoging, maar een indexering. Middelkerke behoort bovendien tot 1 van de kustgemeenten die de laagste tarieven toepast m.b.t. 2de verblijfstaks. Oostende, Koksijde, Knokke zijn bijvoorbeeld veel duurder. En niet alleen de kustgemeenten, ook andere steden en gemeenten hanteren een hogere 2de verblijfstaks, zoals Gent bijvoorbeeld. De invoering van de 2de verblijftaks is juist een middel om discriminatie tegen te gaan. Kustgemeenten hebben door de vele toeristen en 2de verblijvers veel personeel nodig voor de huisvuil ophaling, politie, brandweer, strandredders,…. De 2de verblijvers hebben evenveel rechten in Middelkerke. De parkeertarieven en kortingen in het zwembad en kortingen voor evenementen zoals bijvoorbeeld de cyclocross zijn zowel voor de inwoners als 2de verblijvers van toepassing. Het is bovendien een bewuste keuze van het beleid om de belasting op arbeid te verlagen. Arbeid wordt in de Middelkerke minder belast. We zijn niet naar 0 % gegaan, maar blijven staan op 3%. We discrimeneren absoluut niet. Er is geen discriminatie en je kan nog steeds hier domiciliëren als je meer profijt kan doen. Het staat je vrij om te verhuizen. Wat deelname aan de verkiezingen betreft, heb je 100% gelijk. In Frankrijk kan je wel kiezen waar je stemt, als je er een eigendom hebt. Ik ben daar ook voorstander van. Maar je stelt de vraag aan de verkeerde persoon. Stel de vraag aan Gwendoline Rutten.  “No taxation without representation”.

Luc

Vraag:

"Bij de vorige verkiezing is me beloofd dat er cambio autodelen zou komen (stond in 10 punten programma volgens Sandra van den Bosche) en daarom heb ik ook op de lijst van de Decker gestemd nu is er terug bijna verkiezing en nog altijd geen autodelen in Middelkerke en ben ik nog steeds verplicht om naar Oostende te gaan om een wagen te reserveren."

Antwoord:

Er was inderdaad een carpool / deelwagen mogelijkheid voorzien in het kader van het Hoppin plan van De Lijn aan het Degreefplein.  Helaas besliste De Lijn om dit project stop te zetten. Het ziet er ook niet naar uit dat er in de nabije toekomst een nieuw deelwagenproject zal opgestart worden.  Er zijn in de afgelopen bestuursperiode ook maar 2 mensen die mij hierover hebben aangesproken. Tijdens de mededinging die liep tijdens het Hoppin plan bleek dat het cambio voorstel niet de goedkoopste was.  Eén van de mededingers is toen uit het project gestapt omdat er geen subsidie mogelijkheid was, terwijl een concurrent wel een beroep kon doen op een subsidie. Misschien dat de Lijn dit project ooit opnieuw herneemt, maar voor de nabije toekomst is dit niet voorzien in het mobiliteitsplan.