Veelgestelde vragen (FAQ)

Heb je een vraag?

Heb je een vraag over de werken aan de zeedijk? En vind je geen antwoord terug in onze veelgestelde vragen (FAQ)?

 

Bezorg ons je vraag!

Veelgestelde vragen (FAQ's)

Kan ik nog met de auto op de nieuwe zeedijk?

Ja, tussen 6 en 10 u. mag je nog met je auto op de nieuwe zeedijk. Dat is net zoals de huidige regeling. Die regeling wordt bewaakt met ANPR-camera's.

Gemotoriseerd vervoer is enkel toegelaten voor laden en lossen.

Is er geen gevaar op conflict tussen wandelaars en fietsers als de rijsuggestiestroken verdwijnen?

De dagelijkse praktijk in Westende toont aan van niet. De nieuwe zeedijk zal een stuk breder zijn en er zijn minder hindernissen.
Fietsen op de zeedijk mag enkel aan beperkte snelheid en altijd met de nodige hoffelijkheid tegenover voetgangers.

Door het gemengd gebruik krijgt de ene gebruiker 'niet meer rechten' tegenover de andere. En daardoor zijn er minder conflicten.

De GDU is helemaal exclusief voor voetgangers.

Hieronder twee beelden die de huidige situatie tegenover de nieuwe bredere zeedijk zetten. 

foto Google Earth  foto gemeente Middelkerke

Wordt de zone ten oosten van het Arthur De Greefplein ook vernieuwd?

Ja. De projectzone van de nieuwe zeedijk loopt van de Louis Logierlaan tot aan het kruispunt van de kustweg met de Cyriel De Grootelaan en de Koninginnelaan.

In deze laatste oostelijke zone wordt een groene grasdijk met wandelpaden aangelegd.

foto gemeente Middelkerke

Welke fase komt eerst aan de beurt?

De fase tussen Silt (het nieuwe casino) en het Arthur De Greefplein komt eerst aan de beurt. 
Daar wordt een GDU-fase: een verbreding van de zeedijk met een geterrasseerde wandelzone.

De volledige fasering ontdek je hier

Krijgen de strandbars een andere locatie?

Sommige beachbars gaan na de voltooiing van de werken in hun zone iets verder in het strand liggen. Maar de situering van hun concessie blijft hetzelfde. 

Op het overzichtsplan zie je alle beachbars op het strand ingetekend.

Worden de weggenomen parkeerplaatsen gecompenseerd?

Bij de aanleg van de nieuwe zeedijk is volop gekozen voor veiligheid, rust en mobiliteit. Dat betekent dat de vaste rijweg en de parkeerplaatsen tussen de Logierlaan en de Houyouxstraat verdwijnen.

Om die parkeercapaciteit op te vangen is besloten om de geplande opheffing van de parkeerstrook tussen de Rotonde en de Logierlaan niet door te voeren en de bestaande parkeercapaciteit daar te behouden.

Daarnaast onderzoekt het gemeentebestuur welke andere duurzame en haalbare compensatiemaatregelen mogelijk zijn. 

De eerder geplande aanleg van een ondergrondse parkeergarage bleek technisch heel moeilijk en budgettair onhaalbaar.

Ook aan het Arthur De Greefplein verdwijnen op termijn enkele parkeerplaatsen. Daarbij moet de rotatieparking onder Silt een oplossing bieden. De parkeerplaatsen aan de zuidelijke kant van het De Greefplein naast de kustweg blijven bestaan.

Verder wil het gemeentebestuur duurzame parkeeroplossingen voor vakantiegangers buiten het centrum realiseren. 

Is de nieuwe zeedijk aangepast voor minder mobiele mensen?

Het complete ontwerp van de grasdijk en de GDU is samen met Inter (bureau voor integrale toegankelijkheid) grondig bekeken en volledig aangepast.

Het ontwerp voorziet 6 toegangen voor mindervaliden.