"We zijn al bijna 60 jaar een A-cross"
Allebei geboren en getogen Middelkerkenaars. Allebei opgegroeid in de Middelkerkse duinen. Natuurlijk zit de Noordzeecross in de genen van Norbert (75) en Geert (65). Norbert is de kopman van de Noordzeecross. Als voorzitter zet hij de lijnen, maar vooral het parcours uit. Geert is zijn trouwe wegkapitein die met de kraan het zware werk ieder jaar verlicht. De Noordzeecross 2025 vindt plaats op 8 februari op sportpark De Krokodiel.
Norbert, hoe ben je in de cross beland?
"Ik ben geboren en getogen langs het oorspronkelijke parcours van de Noordzeecross. Voor de cross op het sportpark belandde, ging ze door in de duinen aan de brouwerij Beernaert (t.h.v. Sluisvaartstraat) met de iconische zandheuvel ‘De nil’ en de voormalige schietstand van de rijkswacht als scherprechter. Als klein ventje ging ik al kijken en later hielp ik mee met het parcours of met toegangsgeld innen. Toen de overheid crossen in de duinen verbood, tekende Pol Dierendonck een parcours op zijn camping uit. Toen ben ik in het bestuur beland en er niet meer uitgeraakt (lacht)."
Heb je een koersverleden, Norbert?
“Ja, op de weg. Zo raakte ik wel in contact met onze lokale crosshelden Norbert Dedeckere, de ‘Schachtjes’ en Ivan Messelis. We gingen samen trainen en koersen in de zomer. In de winter bleef ik hen volgen in de cross en vergroeide ik meer en meer met het ganse gebeuren. Dat waren toen echte crosstoppers met enorm potentieel. Mochten zij nu crossen, ze waren allemaal al prof geworden. Norbert is zelfs wereldkampioen geweest”
Waarom houden Vlamingen zo van de cross?
Norbert: “Het is volks.”
Geert: “Net zoals ‘de boks’. Het is nog iets voor de ‘gewone’ mens: betaalbaar vertier en toegankelijk.”
Norbert: “Dat trachten we met de Noordzeecross zo te houden. Ook al is de cross nu een stuk professioneler geworden en is er veel concurrentie qua sportevenementen, het trekt nog altijd volk. Dus mikken we op democratische prijzen en een gezellige sfeer.”
"We willen het volkse karakter van de cross behouden"
Is de cross ferm veranderd?
Norbert: Ja, heel erg. Op het vroegere parcours volstond een touw tussen twee palen en stonden er vrijwilligers met een leren ‘sjakosse’ toegangsgeld te innen in de duinen. De renners wasten zich in een teil met lauw water in een kille garage. Nu zorgen de veiligheidsvoorschriften en sponsorvereisten dat we weken bezig zijn met het uitzetten van het parcours en geven onze podiumluareaten in een verwarmde tent ‘gekuist en gekamd’ hun interview. Maar wij vinden dat niet erg, je moet mee met de tijd. Vooruit is de enige weg!
De cross vindt plaats in februari, maar wanneer starten de voorbereidingen?
Norbert: “Vanochtend (21 november nvdr) hadden we veiligheidsoverleg en op 13 januari starten de voorbereidingswerken op het terrein.”
Geert: “Van zodra het terrein gemaaid is, kunnen we beginnen met uitzetten!”
Norbert: We kunnen daarvoor rekenen op een équipe van zo’n 15 mensen. Dat is wel veranderd. In de ‘goeie ouwe tijd’ vroeg je 10 man en kreeg je er 50 (lacht), maar we mogen niet klagen. Tijden veranderen nu eenmaal.”
Een parcours… hoe begin je daaraan?
Norbert: “Weet je wat het geheim is? De locatie van de materiaalpost. Je moet er vanuit gaan dat de meeste renners rechtshandig zijn. Op ons parcours passeren de renners twee keer aan dezelfde post. Op die manier moet je dus een lus uittekenen die die rechtshandigheid vergemakkelijkt. Ik moet zeggen, ik heb enorm ‘gesjiekt’ op dit terrein.
Geert: Vlakbij de materiaalzone bevindt zich ook de afspuitzone. Het parcours mag daar geen hinder van ondervinden, ook niet van de afwatering.”
"Als je hier niet 100% bent als renner, krijg je een echt zware dag"
Wat is de moeilijkheid van dit parcours?
Norbert: “Het is verraderlijk zwaar. Als je niet 100% bent, krijg je een moeilijke dag. Het is best technisch, maar geen zuiver intervalparcours. Je kan wel eens doortrekken, maar dan bolt het niet zo goed.”
Geert: “Om praktische reden hebben we de zandbak gehalveerd qua lengte, maar de renners moeten er wel heen en terug door (lacht).
Norbert: “Inderdaad en achter de bocht moeten ze meteen een nijdige helling op! Niet ideaal met een leeglopende batterij (lacht)!”
Geven de renners soms opmerkingen?
Norbert: “Soms wel. Altijd dezelfde (lacht). Maar eerlijk? Ik luister er weinig naar. Norbert Dedeckere zei me ooit: ‘Blijf bij je gedacht!’ Ik weet best hoe we ons terrein kunnen benutten. En nog iets: de renners moeten niet met de UCI en de bond langs de keuring lopen hé. Soit, ze blijven graag komen naar Middelkerke, want hoe je het draait of keert: het is een echt crossparcours. En we krijgen altijd een sterke winnaar.
Wat heb je liever: zon en vrieskou of regen, wind en slijk op de cross?
Norbert: "Er moet veel volk komen hé. Dus wat mij betreft: een zwaar en slijkig parcours, maar schitterende weersomstandigheden zodat het publiek in perfecte omstandigheden een mooi spektakel ziet!
"Kom maar kijken naar de U15. Misschien zitten daar de toppers van morgen tussen"
Norbert: Van bij het begin zorgen we dat de jeugd ook bij ons kan starten. Voor dit jaar hebben we zelfs een primeur met een nieuwe jeugdcategorie. De U15. Zo krijgen zij ook de kans om zich te meten. Zij zijn de toekomst, als er enkele van hen doorbreken, komt het grote publiek later voor hen. Zo smeed je ook een band met de renners.
Welk budget heb je eigenlijk nodig om een cross te organiseren?
Norbert: “Onze boekhouder zegt dat we ongeveer starten met zo’n 250.000 euro. Maar wat we daarvan over houden, hangt af van het toeschouwersaantallen, de onvoorziene kosten die we moeten betalen en het nakomen van de verplichten van onze sponsoren.”
Geert: Ons materiaal ziet af en dat loopt op hoor, maar we blijven wel financieel gezond.”
Wat is je meest memorabele Noordzeecrossmoment?
Norbert: “Dan keer ik terug naar het oude duinenparcours… Zoals ik al eerder zei was die grote duin ‘De nil’ de scherprechter. Op een gegeven moment zie ik op een training alle renners overkop gaan. Behalve twee: de gebroeders Dedeckere. Die stuiven met gemak de berg op. Dus volg ik hun spoor op de duin. Wat blijkt? Die lepe vlegels hadden een strook balatum onder het zand gegraven en reden daarop de berg op! (hilariteit).
Wie gaat er winnen dit jaar?
In koor: “Degene die komen, maken het meest kans!” (lachen simultaan)