We doen het voor ons publiek
Op vrijdag 24 januari gaat ‘Komkommer en Kwel’ in première. Dat is productie nummer 18 in 21 jaar Kiektekè! Enkel corona en een praktische pauze hielden de enthousiaste equipe even van het podium. Bart Bouton is de gedreven voorzitter van Kiektekè. Deze keer staat hij niet op de planken. “Maar samen met het bestuur heb ik mijn ‘pluk’ hoor!” De lachsalvo’s van de repeterende cast zorgen voor extra kruiding van dit vlotte interview.
Hoe ben je in het amateurtoneel gerold?
"Door naar het voetbal in Slijpe te gaan (lacht). Ik was lijnrechter. Op een gegeven moment nam ik een lijnrechterspauze en ging ik supporteren voor de lokale voetbalploeg. De toenmalige voorzitter was actief bij Kiektekè. ‘Zeg, nu dat je niets te doen hebt, geen zin om een handje te helpen?’ Ik ben namelijk nogal handig en ze zochten vooral logistieke steun. Na mijn eerste vergadering had ik al een script mee naar huis en was ik vertrokken. Als kleine pagadder ging ik wel vaak met mijn ouders naar toneel."
Wat is je rol als voorzitter?
"Vooral zorgen dat iedereen vlot kan werken en samen met Nancy, mijn uitstekende penningmeester, de kosten bewaken. Op langere termijn zorg ik vooral dat Kiektekè gezond blijft. Als je een goeie ploeg met een goeie ‘oorlogskas’ hebt, kan je naar de oorlog. Op die manier kunnen we de juiste investeringen in decorstukken of attributen doen. Toen ik voorzitter werd, stond er dankzij Gilbert Rosseel een goeie structuur klaar. We konden daar verder op bouwen, maar legden gaandeweg onze eigen accenten.”
Waarover gaat ‘Komkommer en Kwel’
"‘Komkommer en Kwel’ is naar aloude Kiektekètraditie een stuk vol humor waarbij het publiek de fratsen en grollen van een zesde leerjaar vol kleurrijke leerlingen beleeft. Wel bijzonder, want bijna al onze acteurs spelen een kinderpersonage. De juffrouw heeft haar handen vol om ze klaar te stomen voor het middelbaar en dat leidt uiteraard tot grappige situaties."
"We geven altijd een eigen twist aan onze stukken"
Hebben jullie het stuk zelf geschreven?
"Neen, het is een bestaand stuk van Luc Kerkhofs, maar we geven we er onze eigen ‘twist’ aan. We volgen de fundamenten van het origineel, maar onze leesgroep en acteurs zetten de personages naar hun hand. Onze spelers kennen het publiek. Dus we verwerken altijd elementen waarvan we weten: dit gaat werken! Mensen willen een avond vol leute en plezier. En wij proberen daar keer op keer voor te zorgen."
Kiest Kiekteké altijd resoluut voor humor?
"Meestal wel. ‘Smalltown’ en ‘Liefde en moord’ waren de uitzonderingen. Die stukken waren iets donkerder. Je haalt ook voldoening uit een ‘zwaardere’ rol, maar uiteindelijk verkiezen de spelers komische stukken. Humor versterkt de acteerbeleving, want het publiek lacht zich krom. Dus dat doet ook liever spelen."
Hebben de spelers inspraak in het stuk?
"Ja en neen, het werkt nogal organisch. Peter en Kris leggen hun bewerking voor aan de leesgroep. Die verrijken het stuk en dan beginnen de repetities. Daar krijgen bepaalde details door de acteurs toch een andere invulling. Meestal is dat de spreekwoordelijke mayonaise – of liever de ‘kiektekèsaus’ - die het stuk speciaal maakt."
"Ik mag beide handen kussen dat we zo'n gemotiveerde ploeg hebben"
Hoeveel energie vergt een productie?
"Best veel. En dan is het des te leuker dat het publiek blijft komen. Je zou denken dat het ieder jaar makkelijker wordt, maar we vinden onszelf telkens opnieuw uit. We rusten niet op onze lauweren. We stellen het draaiboek bij zodat we nog efficiënter kunnen werken. We herbekijken voor de hand liggende zaken en hebben ook het geluk dat er nu en dan een nieuw gezicht bij komt. Ook dat inpassen vergt energie. Daarom moet je ook keuzes maken. Wie speelt welke rol? Maar iedereen blijft altijd betrokken bij iedere productie."
Wat is voor jou de sterkte van Kiektekè.
"Ik mag beide handen kussen dat we zo’n gemotiveerde ploeg hebben. Van bestuur over acteur tot decorbouwer. Reina, onze secretaris, en Redgy, onze ondervoorzitter, zijn mijn steun en toeverlaat. Iedereen start altijd met volle goesting aan een nieuwe productie. De verstandhouding is perfect en iedereen mag zijn gedacht zeggen. We gebruiken onze kas voor het versterken van de productie en uiteraard om iets terug te geven aan onze volledige ploeg."
Ligt het zwaartepunt van een productie bij het creatieve luik?
"Ja, toch wel… Laat ons zeggen dat het creatieve aandeel zo’n 85 % bedraagt. Maar die overige 15 % creëert 1000% meerwaarde. En dan heb ik het over alle omkaderende zaken: decor, kostuums, sponsoren zoeken, catering, logistiek, handenwerk... Als je dat niet verzorgt, zit je op je gat… Besef dat we ieder jaar met ongeveer 35 medewerkers aan een productie werken. Die doen dat allemaal voor hun plezier. Dan moet je die mensen allemaal goed soigneren. We kunnen ze niet genoeg bedanken!"
"Als we kostuums gaan kiezen, liggen we krom van 't lachen"
Het kiezen van kostuums en het maken van decors… dat is toch veel werk?
"Zeker, maar ook één van de leukste aspecten. Stel je eens voor: je trekt op een zaterdagochtend met een busje vol gelijkgestemden op pruikenjacht. Eens aangekomen zet één van onze hoofdrolspelers zo’n pruik op zijn hoofd en valt die in zijn rol. Ik verzeker je: in ’t eerste kwartier is er van pruiken passen geen sprake, want iedereen ligt krom van ’t lachen."
Hebben jullie een vaste decorbouwer?
"Ja, Peter ‘Wulftje’ Dewulf is onze handige magiër. Zonder hem is een Kiektekèstuk niet hetzelfde."
Wie kiest de stukken?
"Meestal komt onze huisregisseur Peter met een aanzet naar de leesgroep. Dan ‘pingpongen’ of debatteren ze over de gemaakte keuze. Weet je… Kiektekè is een speciale bende. Dat is ook de reden waarom we bijna nooit met een externe regisseur werken. We zijn erg kritisch voor onszelf en wijken niet graag af van ons creatief proces. Na iedere vertoning duiken er steeds werkpuntjes op en die sturen we liefst zelf bij."
Jullie spelen negen vertoningen. Voel je een stuk veranderen tijdens de speelperiode?
"Er zijn zo’n aantal kritische momenten. Als we op het einde van de repetities de zaal in trekken, verandert je spel echt wezenlijk. Op dat podium, in dat decor. Je personage krijgt eindelijk ‘ware grootte’ en dat is aanpassen. Zeker voor de nieuwe acteurs. Pas na het eerste speelweekend zit het stuk echt in je systeem. Dat merken we bij de midweekse ‘Italiaanse’* repetitie. Onvermijdelijk zit er ook altijd een ‘slechte’ bij. Dat voelen we meteen allemaal.”
"Vorig jaar scheurde mijn broek op 't podium... tja dan moet je het 'uitspelen' hee"
Zijn er trucjes om een slechtere dag te verbergen?
"Iedereen die amateurtoneel speelt, zal dat beamen. Je kan een tegenspeler die niet ‘in form’ is wel een beetje helpen. Je bespeelt het een beetje. Meestal heeft het publiek niets door. Maar soms komt er ook brute pech bij kijken. Vorig jaar scheurt mijn broek – letterlijk van rits tot riem – op scène. Het ganse publiek ligt strijk van het lachen. Je voelt dat je tegenspelers even van hun stuk zijn of in een slappe lach vallen. Tja, dan moet je met pokerface de boel vertragen en het uitspelen of tijd winnen tot iedereen weer op zijn plooi valt."
Welke steun krijgen jullie van het gemeentebestuur?
"Onmisbare steun. Daar zijn we het gemeentebestuur én de cultuurdienst enorm dankbaar voor! We repeteren in comfortabele omstandigheden en spelen in een volwaardige theaterzaal. Daarnaast krijgen we ook wat subsidies. Dat geeft ons de mogelijkheid om onze producties uit te bouwen, want uniek decor en andere attributen kosten een pak geld. Maar we doen dat voor ons publiek en dat doen we met veel plezier en ‘goesting’."
*Een Italiaanse repetitie is een heel snelle repetitievorm waarbij de acteurs de tekst zonder intonatie of andere spelelementen heel snel doorlopen.
In Middelkerke zijn nog andere toneelverenigingen actief!
In Middelkerke zijn naast Kiektekè ook nog andere toneelverenigingen actief.
Musicalvereniging Starlight vzw
Theater Mongan