Vlaamse netheidsbarometer bewijst: Middelkerke netter dan drie jaar geleden

Gepost op 01/10/2018

Extern onderzoek van OVAM en Arcadis toont aan dat Middelkerke veel netter is dan drie jaar geleden. Met een netheidsscore van 85 % zit Middelkerke netjes op het Vlaamse gemiddelde, maar het kan altijd beter. Daarom blijft het gemeentebestuur inzetten op gerichte investeringen en personeelsinzet.

Veel volk, veel afval

Eerst wat cijfers om de hoeveelheid opgehaald (huis)vuil te duiden: tijdens de afgelopen zomermaanden werd 495.700 kg (in juli) en 474.570 kg (in augustus) restafval vanuit Middelkerke naar de afvalverwerkingsbedrijven gebracht. Enorme tonnages die vooral te maken hebben met het drukke zomerseizoen.

Constante aandacht

Afvalophaling is echter een jaar-in-jaar-uit-aandachtspunt van het gemeentebestuur. Met een herschikking van de ophaalrondes en een meer gerichte inzet van gemeentepersoneel, vooral tijdens het hoogseizoen, is de Middelkerkse volgens de Vlaamse netheidsbarometer in drie jaar een stuk netter geworden.

Hoe werkt de Vlaamse netheidsbarometer in Middelkerke

Inspecteurs van OVAM (de Vlaamse afvalmaatschappij) en Arcadis (onafhankelijk adviesburo voor milieuoplossingen) doen vijfmaal per werkjaar steekproeven op verschillende locaties. Hoe minder waargenomen (zwerf)vuil in die zone, hoe hoger de score. Middelkerke klokt voor de periode september 2017 – augustus 2018 af op een mooie 84,4 %.

Mooimakers

Die goede cijfers zijn ook het resultaat van de dagelijkse inzet van de gemeentelijke reinigingsdienst. Met de opvallende campagne Mooimakers wijst de Vlaamse overheid samen met de lokale besturen dat openbare netheid niet alleen een verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur is, maar dat ook inwoners hun gemeente mooi en proper moeten houden.

Zwerfvuil blijft probleem

Uit de netheidsbarometer blijkt immers dat de vuilste zones vooral plaatsen zijn waar heel wat mensen zich verzamelen zoals bus- en tramhaltes, of evenementenlocaties en, oh ironie … afvalverzamelplaatsen zoals glascontainers en openbare vuilnisbakken.

Investeringen en inzet personeel

Naast het herschikken van de ophaalrondes en de personeelsinzet kocht het gemeentebestuur afgelopen jaren aangepast materiaal om afval op moeilijk bereikbare plaatsen beter te kunnen opruimen. Toch blijft het broodnodig dat burgers en vakantiegangers in eerste instantie hun afval en huisvuil op de juiste manier verwerken. Dat vormt de grootste basis voor een net openbaar domein.