Fiberproblemen

Praktische vragen en meldingen

Vragen over deze nota? Klopt er iets niet? Wil je een melding doen? Of werd er iets vergeten?

Update - woensdag 2 april - 10.30 u. : Glasvezelverbinding is hersteld

De kapotte kabel werd hersteld.

Er zouden geen netwerkproblemen meer mogen zijn.

 

Update - woensdag 2 april - 08.00 u.: VPN en burgerzaken functioneren niet, internet gaat moeizaam

 

Er zijn technische problemen opgedoken bij het herstellen van de glasvezelkabel.

 

Concreet: 

  • Doe enkel het hoogstnoodzakelijke op internet. Gebruik geen internet om te streamen of om de krant te lezen. Wil je dit doen, gebruik hiervoor je telefoon met 4 of 5G verbinding.

  • Dienst burgerzaken kan geen aanvragen of producten verwerken. Enkel het ophalen van reispassen en rijbewijzen is mogelijk

  • Telefoons worden omgeleid naar het MAC. Vandaar worden de telefoons verder getriëeerd naar de verschillende diensten.

  • VPN-verbinding werkt niet.

 

Deze pagina wordt verder geüpdatet.

Update - dinsdag 18/03 - 18.30 u.

Er werd een bypass aangelegd om de gebroken kabel te vervangen.

Vanaf morgenochtend zou de internetverbinding grotendeels hersteld moeten zijn.

Opgelet: sommige programma's kunnen nog problemen ondervinden. 

Maak in dringende gevallen een melding via Planon

 

Update - maandag 17/03 - 15.00 u.

Sinds vanmiddag 17 maart omstreeks 15u00 zijn de glasvezelkabels in de Spermaliestraat doorgesneden. Dit zorgt voor problemen met het internet.

Geïmpacteerde gebouwen en diensten: 

  • Politie
  • Werkhuizen
  • De Branding
  • Bib XL
  • Jeugddienst
  • Gemeenteschool Middelkerke, Westende, Leffinge, Westende
  • Werf
  • Welzijnshuis
  • MAC
  • Infopunten toerisme Middelkerke en Westende     
  • WZC De Ril      
  • Sporthal de Branding, Barloke en Bamburg

Stelregel: iedereen komt naar zijn werkplek

Prikken is mogelijk via de prikklok, niet via de app.

Waarmee rekening houden?

  • Alle lokale software is beschikbaar (Cobra, Beo ... en alles van Cevi is toegankelijk.), Planon is enkel via de gsm beschikbaar.
  • Wie internet nodig heeft, kan dit enkel doen via hotspots op de gsm. Gebruik hiervoor gsm's met een werkabonnement.
  • Met je vaste telefoon kan je intern telefoneren, niet extern. Voor externe telefoongesprekken moet je een gsm gebruiken.
  • Intranet blijft werken.
  • Afdrukken kan enkel in het gemeentehuis.
  • Sla zo veel mogelijk documenten lokaal op. Dus, NIET op Onedrive, Ms Teams, ... maar liefst op de O:- of R:-schijf
  • Digitaal overleg? Doe dit via de hotspot.

Telethuiswerk

Telethuiswerk kan, maar is te bespreken met je leidinggevenden.

Hou ermee rekening dat er géén VPN-verbinding mogelijk is.

Voor de leidinggevenden

TO DO: Elke directeur moet overleggen met zijn/haar diensten, afspraken maken naar werking toe.

Situatie per dienst

Voor alle diensten

Software die via het internet loopt, zal  niet mogelijk zijn. Heb je internet nodig, gebruik een mobiele hotspot.

Voor de publieksdiensten en scholen:

Burgerzaken:

Open, maar beperkte dienstverlening in de voormiddag. In de namiddag is burgerzaken gesloten.

Bibliotheek

Open, maar geen wifi beschikbaar

Gemeentescholen  

Er is geen internet > directies werken praktische aanpak uit.

ICT kijkt voor oplossingen.

Afdrukken lukt niet.

Onthaal MAC

Alle telefoonnummers van balies worden omgeleid naar de balie van het MAC. De onthaalmedewerkers zullen van daaruit de telefoons triëren naar de juiste diensten.

Recyclagepark

Blijft open.

Andere diensten

Politie en brandweer blijven bereikbaar.

Verdere opvolging

Indien de situatie langer dan 24 u. aanhoudt, wordt er een nieuwe briefing georganiseerd.