Tibo is een Parel van een zorgkundige

Groot nieuws uit het Middelkerkse woonzorgcentrum De Ril. Voor het eerst reikt de Belgische Federatie voor Zorgkundigen de ‘Parel van een Zorgkundige’ uit. Die unieke nationale erkenning is weggelegd voor Tibo Beernaert die al drie jaar als zorgkundige in De Ril werkt.

Genomineerd door eigen collega’s

De Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO) deed onlangs een oproep waarbij hun aangesloten instellingen een collega konden voordragen die de eretitel van ‘Parel van een Zorgkundige’ verdient. Meteen kropen de verpleeg- en zorgkundigen van De Ril in hun pen om de unieke kwaliteiten van de 23-jarige Tibo in de verf te zetten. 

“Eigenlijk krijgt Tibo de ‘Nobelprijs voor de zorg’ en dat is echt bijzonder”

Gracy Vanhenden, directeur WZC De Ril

Directeur Gracy Vanhenden is onder de indruk van die nominatie, maar niet verrast. “Ons team is sowieso sterk, iedereen trekt hier aan hetzelfde zeel, maar Tibo is er één uit de duizend. Hij staat altijd klaar als we met tekorten of ziektes zitten, hij schat situaties goed in en handelt altijd correct. Daardoor kunnen al onze collega’s enorm op hem rekenen. Daarnaast is hij ook buiten de werkvloer een crème van een gast. Maar het allerbelangrijkste is dat onze bewoners hem ook bijzonder waarderen. Hun ‘Tibo’tje’ is een luisterend oor, altijd opgewekt en enorm vriendelijk, terwijl zijn werk van een ongelooflijke standaard is. Daarom verdient hij die bijzondere erkenning.”

“Ik doe het voor mijn collega’s en voor de dankbaarheid van onze bewoners”

Tibo Beernaert, Parel van een Zorgkundige

Maar wat denkt Tibo nu zelf van de erkenning?

“Ik ben eigenlijk helemaal van mijn melk (lacht). Ik viel compleet uit de lucht toen ik het nieuws kreeg. Voor mij voelt het een beetje vreemd aan, want ik zet mezelf nogal vaak op de achtergrond. Dan maakt die erkenning wel een grote indruk op me.”

Waarom hebben de collega’s jou voorgedragen, denk je?

“Weet je… ik doe mijn werk enorm graag. Dat straalt misschien af op de rest. Uiteraard heb ik soms een slechte dag, maar die lach ik weg, want onze bewoners verdienen dat niet. Ik doe alles wat ik doe in functie van de bewoners. Ik zorg dat ze op hun gemak zijn of dat ze eens goed kunnen lachen. Ik tracht ook oprecht te luisteren als ze eens hun gedacht zeggen.“

“Uiteraard doet de werksfeer ook veel. Vanaf dag één ben ik hier goed opgevangen. Ik heb enorm veel aan hen te danken, want dit is eigenlijk mijn eerste job. Dus ik leer iedere dag bij van mijn ervaren collega’s.”