William Sweetlove viert collega rebel James Ensor met Bill & James

Ik wil werken voor de eeuwigheid maken!

Na zijn succesvolle retrospectieve ‘There is no plastic in heaven’ palmt beeldend kunstenaar William ‘Bill’ Sweetlove opnieuw de Leffingse kerk in voor een expo waarin hij zijn inspiratie en bewondering voor de 75 jaar geleden overleden James Ensor op een ‘pied de stal’ zet. “Er zijn zoveel toevalligheden die ons verbinden”. De tentoonstelling start op 30 maart, is gratis toegankelijk en overbrugt de zomer tot midden september.


Aanpassingen doorgevoerd

Dat William Sweetlove als geboren Oostendenaar geen hoofdrol speelt tijdens het Ensorjaar, doet op zijn minst een aantal wenkbrauwen fronsen. Volgens de goedlachse kunstenaar is dat niets nieuws onder de zon. “Ik vind het jammer, maar ik krijg hier een unieke kans om mijn respect en adoratie voor Ensor te botvieren. Net zoals vorige zomer toen ze mij een platform gaven voor mijn eerste retrospectieve. Dit jaar wil ik de kaap van 10.000 bezoekers ronden. James Ensor verdient dat. Zelfs met het geplande Ensorjaar vind ik dat hij niet de juiste erkenning krijgt. Er is ook lichtzinnig omgesprongen met zijn oeuvre. De grootste collectie zit niet in Oostende, maar in Antwerpen. En zijn belangrijkste werk – ‘De Intrede van Christus in Brussel 1889’ – hangt niet in Oostende, maar in Los Angeles. “Jammer… want het is net Ensor die mij besmet heeft met de kunstmicrobe.”

Verbonden met Ensor


“Ik ben net als Ensor opgegroeid in Oostende. Sterker nog, ik ben geboren in zijn sterfjaar, 1949. Ensor was geen sant in eigen stad. Ik ook niet. Zonder rancune, maar het is toch vreemd dat een internationaal actieve beeldend kunstenaar afkomstig uit Oostende niet betrokken wordt in het Ensorjaar? Soit, ik nam daar akte van en besloot Ensor te eren op mijn manier. En met Middelkerkse steun kan ik dat opnieuw doen in de kerk van Leffinge.”

Kritiek op de kritiek

Het eerbetoon aan Ensor is slechts één aspect van Bill & James. “Klopt”, vervolgt William Sweetlove. “De tweede rode draad van de expo is het vraagstuk wie of wat bepaalt wat kunst is? Hoe belangrijk zijn critici, conservatoren en curatoren in het verdere verloop van een carrière van een kunstenaar? Hoe zou Ensor geëvolueerd zijn als hij van bij het begin zou zijn bejubeld? Ook ik voel me door de ‘drie grote C’s’ weinig ondersteund.  Mijn werken vind je in de kelder van het museum van Oostende. En dat allemaal onder impuls van één directeur. Maar ik trek me het weinig aan, ik ben gewoonweg mijn eigen curator.”

 

Hoezo Bill?


“Trouwens die Bill in de naam van de expo is een spielerei. Spelen doe ik trouwens ook met artificiële intelligentie. Ik liet AI los op beelden van Ensor en fossiliseerde ze met mijn beproefde recept van in polyester steken. Zo bewaar ik Ensor artistieke nalatenschap en boodschap voor de eeuwigheid.”

 

Praktisch

  • Wanneer van zaterdag 30 maart tot en met zondag 1 september 2024
    • paasvakantie: elke dag open
    • openingsuren: 11 - 17 uur
    • 15.04 - 30.06: zaterdag, zondag en feestdagen
    • 01.07 - 01.09: elke dag, behalve maandag
  • Waar Onze-Lieve-Vrouwekerk, Dorpsstraat, Leffinge
  • Prijs Gratis toegang

Ga in dialoog met William Sweetlove.

We organiseren een moment waarin je kan kennismaken met de kunstenaar en waarbij hij je vertelt over zijn manier van werken, denken, zijn…

 

  • Wanneer Woensdag 24 juli 2024 om10 u.
  • Prijs € 6 (koop je ticket via tickets.middelkerke.be) 

 

Gidsbeurten

  • Groepen We organiseren ook rondleidingen op maat voor groepen (max. 25 personen).
  • Prijs €  80 
  • Meer info 059 31 95 53 of cultuurdienst@middelkerke.be
     


 

Expo Bill & James