Assistentiewoningen
WAT
Het Welzijnshuis beschikt over 60 assistentieflats (residentie De Stille Meers).
Een assistentiewoning biedt de kans aan senioren om enerzijds langer zelfstandig te wonen en anderzijds om meer beschermd te wonen. Indien gewenst, kan gebruik gemaakt worden van een uitgebreide dienstverlening.
In de nabijheid bevindt zich het lokaal dienstencentrum met restaurant en cafetaria.
WIE
- minimaal 65 jaar zijn;
- minstens 5 jaar gedomicilieerd zijn in Middelkerke;
- iedereen die nog zelfredzaam is (op basis van evaluatieschaal Katz), maar nood heeft aan een aangepaste en veilige woonst met sociale contacten.
HOE
Maak een afspraak, kom langs met je identiteitskaart en schrijf je in via de woonassistent. Dit kan via 059 31 92 10 of assistentiewoningen@middelkerke.be.
Prijs
Er zijn 4 verschillende types. De tarieven (worden jaarlijks aangepast aan de index) zijn als volgt:
type A | 1 slaapkamer | 58 m² | dagprijs € 26,97 |
type B | 2 slaapkamers | 68 m² | dagprijs € 30,20 |
type C | 2 slaapkamers | 78 m² | dagprijs € 33,44 |
type D | 2 slaapkamers | 83 m² | dagprijs € 35,60 |
Inbegrepen in de prijs
- Woonvergoeding
- Noodoproep systeem ( crisiszorg)
- Overbruggingszorg
- Onderhoud en energie van gemeenschappelijke ruimtes
- Gebruik van de fietsenstalling en parking
- Kleine herstellingen aan de woning
- Administratieve en sociale dienstverlening
- Woonassistentie
- Brandverzekering voor het gebouw, aansprakelijkheid van eigenaar en huurder
Woningen
- Iedere woning bestaat uit een inkomhal, living, volledig ingerichte keuken met berging, volledig ingerichte badkamer, 1 (of 2 naargelang type) slaapkamer(s) en terras.
- In elke woning is een individueel noodoproepsysteem dat rechtstreeks in verbinding staat met de zorgcentrale 7d/7d en 24u/24u.
- Volgende gemeenschappelijke ruimten zijn voorzien en kunnen door iedere bewoner gebruikt worden: het restaurant, de cafetaria en zithoek, het wassalon, de fietsenstalling, de parking.
- De bewoner dient zelf in te staan voor het meubilair.
Beschikbare diensten
- Dag en nacht is er een verpleegkundige bereikbaar via het noodoproepsysteem en overbruggingszorg.
- Mogelijkheid om tegen betaling een warme maaltijd te verkrijgen in het restaurant of aan huis via externe catering.
- Bemiddeling met de verschillende thuiszorgdiensten naar keuze. (poetsdiensten, verpleging aan huis, traiteurs, diensten gezinszorg,...)
- Het binnen bereik brengen van andere dienstverleningen: kapper, pedicures, winkels,…
- Mogelijkheid tot deelname aan animatie activiteiten.
- Advies en hulp bij het vervullen van administratieve formaliteiten, woonassistentie.
- Sociale dienstverlening via de maatschappelijk werker.
- Advies bij het aanpassen van de woning om de zelfstandigheid te behouden.
- Mogelijkheid tot gebruik (te maken) van het wassalon, de fietsenstalling en de parking.