WZC De Ril en DVC De Sluze: "Enorm veel aandacht voor persoonlijke zorg emotionele ondersteuning"
Mensen met een grote zorgnood kunnen terecht in De Ril. In het woonzorgcentrum zorgt een ruime ploeg zorg- en verpleegkundigen, therapeuten en administratie voor 75 vaste bewoners.
Natalie is de contactpersoon voor de families van de bewoners. “Ik beheer de dagelijkse werking van het WZC en het kortverblijf. Ik doe de administratie, regel de inschrijvingen en zie toe op de bezetting van alle onze faciliteiten. Ik volg het zorgbudget van onze bewoners op en ben het aanspreekpunt voor de families als ze eender welke vraag hebben.”
"Ik sta in nauw contact met de families"
“We zijn een relatief klein woonzorgcentrum, maar door onze goeie personeelsbezetting en de nieuwe infrastructuur bieden we hier hoogkwalitatieve zorg aan. Het eten is lekker, we zorgen voor voldoende oefening en uiteraard is er ruimte voor animatie en plezier.”
“De bedoeling van ons lokale zorgnetwerk is dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven.
"In De Ril is enorm veel aandacht voor emotionele ondersteuning"
Vooraleer mensen hier komen wonen zijn er nog heel wat andere ondersteunende mogelijkheden. De wachtperiode van enkele maanden is dus geen acuut probleem en soms nuttig.”
“We besteden enorm veel aandacht aan emotionele ondersteuning van onze bewoners. ’t Kan niet simpel zijn om je zelfstandigheid op te geven als je zorgbehoevend bent. Daarom laten we hier de ganse dag door bezoek toe, zodat de familie altijd langs kan komen. Het kan nooit hetzelfde zijn, maar we trachten hier ook een erg huiselijke sfeer te creëren.”
“Ik werk hier 22 jaar. Het profiel van onze bewoners is enorm veranderd. Dat deed ons evolueren van ‘centrum’ naar ‘huis’. Samen met de groeiende zorgnood, stijgt ook het aantal dementerende bewoners. Dat vergt een aangepaste benadering van onze medewerkers, maar altijd met dezelfde warmte.”
De Sluze zorgt voor aangepaste zorg
Op de gelijkvloerse verdieping van De Ril verwelkomt het Dagverzorgingscentrum De Sluze iedere dag om en bij de 15 mensen.
Coördinator Amandine Mulot: "We concentreren ons op persoonlijke zorg. Het grote voordeel is uiteraard de hoge kwaliteit van de zorg, maar ook de verlichting op de talrijke mantelzorgers. Het is niet te onderschatten hoe de zorg voor een oudere het leven van de familie inpalmt. Dankzij de opname in het dagcentrum hebben zij weer even tijd om boodschappen te doen, of gewoon te ontspannen.
"Naast de persoonlijke zorg, maken we ook veel ruimte voor recreatie. Onze bezoekers krijgen zo een aangenaam tijdsverdrijf en behouden hun sociale contact. Dat heeft een enorme positieve impact op hun welzijn.
’s Avonds keren de bezoekers gewoon naar hun vertrouwde thuisomgeving terug, al dan niet met vervoer door ons geregeld."
Meer info nodig? Stuur een mailtje naar dagverzorgingscentrum@middelkerke.be
Goede ondersteuning dankzij logistiek team en keuken
In WZC De Ril is goede zorg niet mogelijk zonder de steun van het logistieke en keukenpersoneel. Zij zorgen dagelijks voor kraaknette ruimtes, allerlei klusjes en lekker eten voor de bewoners van het dagverzorgingscentrum en woonzorgcentrum.