Middelkerke 'pakt de tiet'
Pak de tiet!
Think Pink, de nationale campagne voor sensibilisering tegen borstkanker geniet enorm veel aandacht. En terecht. Hoewel de kansen op herstel na borstkanker steeds groter worden is en blijft het de grootste ziektebedreiging bij dames. Om in Middelkerke aandacht te vestigen op borstkankerpreventie- en onderzoek organiseerde het gemeentebestuur samen met het OCMW onder de noemer ‘Pak de tiet’, een opvallende flyercampagne.
Midden in de doelgroep
De actie krijgt ondersteuning van het Middelkerkse OCMW. Schepen Dirk Gilliaert verklaart waarom: “Borstkankerpreventie is zeker een zaak van algemeen belang, daarom zijn we ook lokaal verplicht om daar voldoende aandacht aan te besteden.” Vrijwilligers Annie en Machteld trotseerden daarom weer en wind om ‘Pak de tiet’-flyers uit de delen aan de Middelkerkse marktgangers. “We ontmoeten hier de belangrijkste risicogroep: dames tussen de 50 en 69 jaar, want 75 % van de borstkankers komt bij hen voor”, zegt Annie.
Vroegtijdige detectie superbelangrijk
Machteld vult aan: “Hoewel onze overheid hen om de twee jaar een uitnodiging verstuurt voor een gratis mammografie, gaan daar nog te weinig dames op in. Nochtans kan die screening zoveel leed vermijden, want de behandeling wordt een stuk succesvoller bij vroegtijdige detectie van verdachte knobbels…”
Nipt onder Vlaams screeningsgemiddelde
Schepen Natacha Lejaeghere houdt borstkankerpreventie in Middelkerke al jaren op de agenda. “Zowat 6.000 Vlaamse vrouwen krijgen jaarlijks te horen dat ze borstkanker hebben. Iedereen kent wel iemand die dat verschrikkelijke nieuws kreeg. In Middelkerke zitten we net onder het Vlaamse screeningsgemiddelde. Dus we moeten zoveel mogelijk dames motiveren om hen te laten screenen, want dat maakt inderdaad een wezenlijk verschil.
Dus dames: pak even de tiet en laat je controleren!