Heb jij ook al de 'tiet' gepakt?
Sensibilisering rond borstkanker
‘Pak de tiet’ is ondertussen een bekend sensibiliseringsproject van de gemeente Middelkerke rond borstkankerpreventie. In heel het land vestigen diverse organisaties de aandacht op de strijd tegen borstkanker. Middelkerke roept via opvallende roze broodzakken om even de ‘tiet te pakken’ voor borst(kanker)onderzoek.
Neem tijd voor onderzoek
Voor schepen Natacha Lejaeghere is het simpel: “Je kan zoveel problemen voorkomen door even wat tijd te nemen voor borstonderzoek. Even kort zelf tasten of je niets abnormaals voelt, of ingaan op de uitnodiging voor een preventieve mammografie. Het zou eigenlijk compleet ingeburgerd moeten zijn, maar helaas ervaren nog teveel dames een drempel. En dat is totaal niet nodig.”
Roze broodzakken
“We kiezen er bewust voor om ons sensibiliseringsproject op een bijna banaal product kenbaar te maken. De broodzak is alomtegenwoordig en komt heel zichtbaar in duizenden huishoudens. De kans is dus groot dat we iemand aanzetten om even tijd te nemen voor (zelf)onderzoek.”
“Er zijn nog te weinig mensen die zich laten onderzoeken. De cijfers stijgen, dat is positief, maar het kan altijd beter. Hopelijk draagt onze campagne daar toe bij, besluit Natacha.”
Oktober is de actiemaand tegen borstkanker, maar de Middelkerkse ‘Pak de tiet’-broodzakken blijven wel nog een tijdje de ronde doen.