“Ter beteugeling der zedeloosheid”: het zeebaden in 19e eeuwse spotprenten

In de villa Les Zéphyrs loopt tot 31 december 2017 de expo ‘ter beteugeling der zedeloosheid’, met 19e eeuwse spotprenten van tekenaars Cham en Dubar.

De spotprent of de cartoon geeft meestal humoristisch bedoelde commentaar op belangrijke personen, actuele trends in de maatschappij of opvallende gebeurtenissen. Toen baden in zee nog een nieuw fenomeen was, werd er gelachen met de outfit, met de ‘lichtzinnigheid’ van de baders, met de erotische ondertoon.

Dit gebeuren gaf inspiratie aan twee kunstenaars die tussen 1860 en 1890 hierover met de hand ingekleurde spotprenten maakten die gretig afzet vonden aan zee. De Franse tekenaar Amédée de Noé, alias Cham (1818 – 1879) en de Oostendse kunstschilder Edouard Dubar jr. alias Braud (1843 – 1870) waren hierin bijzonder bedreven.

In die tijd, eind 19e eeuw, was er nochtans – naar onze normen – niet zoveel om je druk over te maken: de badpakken waren eerder lange soepjurken, men kleedde zich om in badkabines die door paarden tot in het water getrokken werden. Er was met andere woorden weinig bloot te zien. Toch was de gedachte aan het naakte lichaam onder het badpak, de nabijheid van de andere sekse tijdens het baden, al aanstootgevend genoeg om hier een ‘kwestie’ van te maken.

Op dinsdag 8 augustus is er een gratis rondleiding met gids in de villa rond deze tentoonstelling.